abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43925118
quote:
Maurice de Hond peilt vrolijk door
zondag 26 november 2006 13:30

(Novum) - Als nu verkiezingen zouden worden gehouden, winnen de SP en de Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders nog meer zetels dan zij afgelopen woensdag deden bij de Tweede Kamerverkiezingen. Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond. Volgens De Hond groeien SP en PVV omdat het effect van strategisch stemmen voor een belangrijk deel is weggevallen. Ook trekken de twee winnende partijen volgens de opiniepeiler extra kiezers aan.

De SP zou vijf zetels meer krijgen en uitkomen op dertig zetels. De PVV komt in de peiling van Maurice de Hond uit op dertien zetels. Dat zijn er vier meer dan bij de verkiezingen woensdag. De dag voor de verkiezingen had De Hond de SP ingeschat op 23 zetels en de PVV op vijf.

De grootste partij CDA verliest in de peiling drie zetels en komt uit op 38. De PvdA daalt met vier zetels naar 29 zetels.

De peiling van De Hond is de eerste na de verkiezingen van woensdag. Het televisieprogramma Nova Politiek bracht vrijdag geen Politieke Barometer. De resultaten van de peiling zijn volgens De Hond van belang voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart.

bron
Het effect is idd deels toe te schrijven aan het weggevallen van het strategisch element. Maar er is meer aan de hand denk ik..... er is een duidelijk trend in de beweging van het electoraat.....

De verkiezingsuitslag is echt helemaal niet verwarrend als het aan mij ligt. De partij van Wilders en de SP hebben een grote gemeenschappelijke deler. Ze zijn het erg oneens met het regeringsbeleid geweest, en stemmen uit protest op een uitgesproken partij. Een verschuiving naar extremen dus. De partij van Wilders en de SP zijn beide behoorlijk conservatief. Ze houden niet van grootschalige veranderingen en houden juist van kleinschalige oplossingen. Eenvoudige oplossingen en geen poespas en vooral duidelijke taal. Hebben lak aan Europa en nog meer aan de Euro.....Er woedt een veenbrand als gevolg van het nog steeds in stand zijn van een bestuurlijke elite. Het signaal van Fortuyn is slechts gedeeltelijk opgepakt....

De kiezer lijkt verder niet zo heel veel vertrouwen te hebben dat signaal van de kiezers afgelopen woensdag wel zo goed wordt opgepakt bij de formatie. Mijzelf incluis, als ik zie hoe dom Zalm zich uitliet en erg de neiging had om nu al de handdoek in de ring te gooien en "nieuwe verkiezingen" in de mond te nemen..(want dat zou de VVD niet slecht uitkomen )

Ik verwacht dat komende tijd de SP en PVV nog verder zullen opstomen.

Anyone?
pi_43925214
Lijkt mij ook wel aannemelijk. Laat de regenten partijen Pvda, VVD en D66 maar eens lekker piepen. Wellicht dat ze hun strategie eens gaan aanpassen. Als ze dat kunnen tenminste.

Voorwaarde is wel dat als de SP in de regering komt, ze dat niet gaan verprutsen. Anders is de PvdA volgende verkiezingen vast meteen weer heel groot.
pi_43925374
Niet zo verwonderlijk zo vlak na de verkiezingsuitslag lijkt me. Nu mensen zien dat dat soort partijen ook opeens stemmen trekken willen ze er natuurlijk allemaal op stemmen.
pi_43925536
oeps

[ Bericht 99% gewijzigd door more op 27-11-2006 12:51:54 ]
pi_43925599
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:19 schreef FonsvdB het volgende:
Voorwaarde is wel dat als de SP in de regering komt, ze dat niet gaan verprutsen. Anders is de PvdA volgende verkiezingen vast meteen weer heel groot.
De kans dat de SP na regerinsdeelname gaat verliezen lijkt mij ook erg groot. De partij trekt nl traditiegetrouw veel proteststemmers aan, en die krijg je vaker als je in de oppositie zit...Benieuwd dus.
pi_43925628
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:25 schreef thabit het volgende:
Niet zo verwonderlijk zo vlak na de verkiezingsuitslag lijkt me. Nu mensen zien dat dat soort partijen ook opeens stemmen trekken willen ze er natuurlijk allemaal op stemmen.
Goed punt.

Dat element speelt zeker ook. Winnaars zijn altijd populair....
pi_43925788
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:

De verkiezingsuitslag is echt helemaal niet verwarrend als het aan mij ligt. De partij van Wilders en de SP hebben een grote gemeenschappelijke deler. Ze zijn het erg oneens met het regeringsbeleid geweest, en stemmen uit protest op een uitgesproken partij. Een verschuiving naar extremen dus. De partij van Wilders en de SP zijn beide behoorlijk conservatief. Ze houden niet van grootschalige veranderingen en houden juist van kleinschalige oplossingen. Eenvoudige oplossingen en geen poespas en vooral duidelijke taal. Hebben lak aan Europa en nog meer aan de Euro.....Er woedt een veenbrand als gevolg van het nog steeds in stand zijn van een bestuurlijke elite. Het signaal van Fortuyn is slechts gedeeltelijk opgepakt....

De kiezer lijkt verder niet zo heel veel vertrouwen te hebben dat signaal van de kiezers afgelopen woensdag wel zo goed wordt opgepakt bij de formatie. Mijzelf incluis, als ik zie hoe dom Zalm zich uitliet en erg de neiging had om nu al de handdoek in de ring te gooien en "nieuwe verkiezingen" in de mond te nemen..(want dat zou de VVD niet slecht uitkomen )

Ik verwacht dat komende tijd de SP en PVV nog verder zullen opstomen.
Anyone?
Zelden dat we het eens zijn.

The Economist noemde het van het weekend ook gewoon een duidelijke zege voor de conservatieve partijen.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43925998
De peilingen zaten er voor de verkiezingen weer ver naast. Nu begrijp ik sowieso het nut van peilingen 4 dagen na de verkiezingen al niet, maar ik neem ze hoe dan ook met een flinke korrel zout.
pi_43926296
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:49 schreef dVTB het volgende:
De peilingen zaten er voor de verkiezingen weer ver naast. Nu begrijp ik sowieso het nut van peilingen 4 dagen na de verkiezingen al niet, maar ik neem ze hoe dan ook met een flinke korrel zout.
Peilingen zijn ook hooguit een indicatie en tussentijds niet zonder betekenis voor wat betreft het draagvlak van het kabinetsbeleid. Soms een goede soms een niet zo goede. Deze peiling toont in ieder geval dat de verkiezingsuitslag voor wat betreft de SP en Wilders door de kiezer met instemming wordt begroet. Met name in het geval van Wilders is dat wat zorgwekkend. Ik bedoel dat het sluimerende draagvlak voor die partij nog groter is dan het concrete draagvlak dat de verkiezingsuitslag heeft opgeleverd.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_43926831
De meeste peilingen zaten er bij de grootste partijen wel 3-4 zetels naast. Verder heeft Balkenende zich 4 jaar lang geen bal aangetrokken van zijn impopulariteit in de peilingen. Uit de peilingen van Maurice de Hond bleek 1-2 jaar geleden nog dat het vertrouwen in de politiek tot een absoluut dieptepunt was gezakt en dat Balkenende het rapportcijfer 4 kreeg. Toch is hij nu herkozen.

Als uit bovenstaande peilingen één ding blijkt, is dat het bandwagon-effect inderdaad bestaat. Meer niet.
pi_43929059
Winners win, losers lose.

Zegt naar mijn idee vrij weinig, zo'n peiling vlak na de verkiezingen.
pi_43929282
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:58 schreef Argento het volgende:

[..]

Deze peiling toont in ieder geval dat de verkiezingsuitslag voor wat betreft de SP en Wilders door de kiezer met instemming wordt begroet. Met name in het geval van Wilders is dat wat zorgwekkend.
Persoonlijk vind ik de groei van de SP veel zorgwekkender. Het mogen dan wel geen communisten meer zijn, het jatten, of inkomenspolitiek zoals ze het zelf liever noemen is een grote bedreiging voor ons land. Gelukkig hebben ze nu nog maar 25 zetels.
pi_43929311
Dat Wilders groeit is niet zo vreemd, mensen willen een duidelijk signaal afgeven aan de politiek over bepaalde problemen, en in plaats van dat die problemen worden aanpakt, worden de Wilders-stemmers aangepakt. Ze worden weggezet als xenofoben en verzuurde onderbuikstemmers, die het goede beleid niet hebben begrepen. De kiezer heeft het heel goed begrepen en wil dat er wat gebeurd met zijn stem.
  maandag 27 november 2006 @ 15:11:10 #14
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_43929953
quote:
Op maandag 27 november 2006 14:46 schreef Schepseltje het volgende:
Ze worden weggezet als xenofoben en verzuurde onderbuikstemmers,
En dat zijn ze ook.
pi_43930068
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:11 schreef Pool het volgende:

En dat zijn ze ook.
ook goeie middag
pi_43930094
Zou mooi zijn als de SP bij de volgende verkiezingen groter wordt als de PVDA..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_43930208
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef venomsnake het volgende:
Zou mooi zijn als de SP bij de volgende verkiezingen groter wordt als de PVDA..
Lijkt me niet zo moeilijk met de PvdA in de vrije val.
pi_43930564
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:58 schreef Argento het volgende:

[..]

Peilingen zijn ook hooguit een indicatie en tussentijds niet zonder betekenis voor wat betreft het draagvlak van het kabinetsbeleid. Soms een goede soms een niet zo goede. Deze peiling toont in ieder geval dat de verkiezingsuitslag voor wat betreft de SP en Wilders door de kiezer met instemming wordt begroet. Met name in het geval van Wilders is dat wat zorgwekkend. Ik bedoel dat het sluimerende draagvlak voor die partij nog groter is dan het concrete draagvlak dat de verkiezingsuitslag heeft opgeleverd.
Wilders is gewoon een schreeuwlelijk die nog moet bewijzen dat hij zijn partij bijelkaar kan houden, aan de top komen is eenvoudiger dan er te blijven zegt men. De SP heeft bewezen dat ze lang kunnen blijven bestaan (iig met Marijnissen) en groeit daarnaast ook nog keer op keer, dat vind ik zorgwekkender dan een Wilders.
pi_43930763
SP heeft al op diverse niveau's bestuurlijke verantwoordelijkheid gehad en in de gemeenten waar ze dit hebben zijn ze gegroeid. Soms wel tot de grootste partij in die gemeente. Maar goed dat moeten dan wel criminele communistisch uitkeringstrekkers met een allochtone afkomst zijn. Het volk dat op de SP stemt als ik rechtse generaliseerders mag geloven.
  maandag 27 november 2006 @ 15:40:14 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_43930764
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:33 schreef MrBadGuy het volgende:
Wilders is gewoon een schreeuwlelijk die nog moet bewijzen dat hij zijn partij bijelkaar kan houden, aan de top komen is eenvoudiger dan er te blijven zegt men. De SP heeft bewezen dat ze lang kunnen blijven bestaan (iig met Marijnissen) en groeit daarnaast ook nog keer op keer, dat vind ik zorgwekkender dan een Wilders.
Ach, die heeft z'n eerste hartaanval al gehad.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_43930907
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ach, die heeft z'n eerste hartaanval al gehad.
Zeer trieste opmerking.

Maar binnen de SP zijn ze ook niet achterlijk en zijn ze druk op zoek naar een opvolger, iemand met dezelfde kennis, charisma, babbel en leiderskwaliteiten. en met 50.000 leden moet dat wel goedkomen. rustig de tijd nemen en geen overhaaste beslissingen maken.
Ik heb er alle vertrouwen in.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_43931568
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:44 schreef venomsnake het volgende:

Maar binnen de SP zijn ze ook niet achterlijk en zijn ze druk op zoek naar een opvolger, iemand met dezelfde kennis, charisma, babbel en leiderskwaliteiten.
Mao is al dood, dus het zal moeilijk moeilijk worden een geschikte opvolger te vinden. Misschien kan Chávez het erbij doen.
pi_43931589
pi_43935460
Als je wint heb je vrienden

Hij kijkt vooruit ziet niets
Hij denkt niet na hij fietst
Al doen zijn benen pijn
Hij moet de snelste zijn
Ze halen nooit meer in
Hij denkt verdomd ik win

Nooit meer alleen
Nooit meer alleen

Ze komt half naakt voorbij
De jury op een rij
Ze lacht haar tanden bloot
Wat zijn haar borsten groot
Haar tranen stromen want
Ze is Miss Nederland

Nooit meer alleen
Nooit meer alleen

Rijen dik
Echte vrienden
Als je wint
Nooit meer eenzaam
Zolang je wint

Al ben je nog zo moe
Ze komen naar je toe
Of je nu slaapt of eet
Of half aangekleed
Een feest is nooit een feest
Als jij niet bent geweest

Nooit meer alleen
Nooit meer alleen

Rijen dik
Echte vrienden
Als je wint
Nooit meer eenzaam
Zolang je wint

Rijen dik
Echte vrienden
Als jij wint
Nooit meer eenzaam
Zolang je wint

Rijen dik
Hele echte echte vrienden
Als je wint
Nooit meer eenzaam
Zolang je wint
pi_43936554
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:

Nou betwijfel ik of nieuwe verkiezingen de VVD erg veel goed zouden doen... Of het CDA, of de PvdA. Een mislukte formatie zou alleen het vertrouwen in de gevestigde partijen nog meer ondermijnen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')